...Words From God~O Allah, The Lord~...

"Closer and closer to mankind comes their Reckoning: yet they heed not and they turn away."

"Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya.." (Al-Anbiyaa':1)

AWAS! Anda berada di zon::Alangkah Indahnya Hidup Ini::

::SELAMAT DATANG:::WELCOME:::

Salam sejahtera, salam singgah, salam melawat, salam menjengok, dan semua salamlah saya ucapan kepada pengunjung rumah saya ni teratak; Alangkah Indahnya Hidup Ini...

Saya sangat berbesar hati sekiranya anda dapat meluangkan masa untuk membaca perkongsian saya di dalam blog ini. Saya juga mengalu-alukan anda untuk 'copy' atau ambil apa sahaja yang ada di teratak saya ini yang memberi manfaat kepada anda. Namun saya mengharapkan jasa baik anda untuk melampirkan link 'Alangkah Indahnya Hidup Ini' sebagai rujukannya. Ini kerana sebarang artikel yang saya hasilkan sendiri pasti menjadi tanggungjawab saya kepada ALLAH. ^_^

~Moga ' Alangkah Indahnya Hidup Ini' sentiasa menjadi inspirasi anda~
~Moga segala kandungannya dapat memberi manfaat kepada semua~
~Moga dengan 'Alangkah Indahnya Hidup Ini' menjadikan kita sama-sama beroleh rahmat dan hidayah Allah S.W.T..aminnn~

Sekian Terima Kasih.

Wednesday, October 29, 2014

Bersediakah?

بسم الله الرحمن الرحيم


Wohaa..almost 5months (masa mula-mula draft..sekarang dah dekat 10bulan..whoaa! rekod baru!!)...hehe cam tak biasa, kan. tulah saya! selalu macam ni kan..kalau lama tak update mulalah nak cover...haha 

Anyway, 5bulan. 

Memang banyak perkara yang nak dikongsi, nak ditulis dan nak diceritakan.

Hurmmmm....anda pernah dengar lagu "Kalau Aku Kaya" by Altimet ft Awi Rafael tak?  Personally, saya suka lagi ni. Salah satu sebabnya; lirik dia! dan satu lagi sebab saya suka hiphop! hehe...




Kalau aku kaya
Kalau aku kaya

[Altimet]
Aku nak gaya hidup aku berubah
Alangkah indah kalau dah tak susah
Jadi pemilik bukan sewa rumah
Makan tak habis minum tak sudah
Bil api air semua bayar awal
Tulis cek selamba tak risau batal
Masuk dalam bank semua melopong
Dalam akaun ada banyak 0 0 0 0 0


 ...dan kalau SAYA KAYA...saya nak beli MASA! hoho  (ini memang tak mungkinla kan...) tapi saya memang pernah terfikir ni..haha

Benarlah firman Allah Ta'ala,

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian..." [103:1-2]

...dan benarlah juga kata Nabi; 

"Lapang sebelum sibuk..."

Saya pernah baca Majalah Solusi Isu berapa tak ingat tapi isu kali tu membicara tentang 'Usia@Umur'. 

Ada yang tua. Amalnya sedikit tapi....sebaliknya, ada orang muda. Amalnya banyak. SubhanaAllah. Kontra, kan tapi tak pelik pun. SEBAB...

Semuanya bergantung kepada bagaimana kita memanfaatkan usia/umur tu sendiri. orang muda yang amalnya banyak seperti sudah panjang hidupnya. Seakan-akan 'hidupnya tua'...tapi apabila yang tua, tapi amalnya sedikit sama saja seolah-olah baru memulakan hidup. 'masih muda hidup'nya. muda yang tanpa amal.

Saya draf post ni kalau tak silap dalam bulan 5. Lebih kurang 3 bulan selepas saya memulakan semester baru. Permulaan sem yang dirasakan agak tak best waktu tu. Jiwa yang agak melayang. 

Saya kembali ke BumiTarbiyyah yang seterusnya ini masa tu pada 15/2/14, Sabtu, 3.45pm.

Seperti biasa sebelum nak balik saya akan pergi jumpa atok & wan @nenek (untuk salam dan mintak doa sikit..eheh). Jadi saya pergilah melawat wan saya pada hari khamis (13/2/14) tu sebab jumaat dah nak gerak ke KL. Masa sampai rumah wan, saya tak sangka akan jumpa dengan makndak (which is my aunty). Mula-mula tu agak terkejut nampak mandak because she seems so different than 6 months ago (yang mana 6 bulan lepas, kali terakhir saya jumpa makndak waktu raya..).

Dalam tempoh 6 bulan tu, mak ada bagitahu yang yang makndak ada breast cancer and she's already done her mastectomy and undergo chemotherapy. No wonder the hairs are almost gone.

Mak pun tanya kat wan bila makndak sampai...kalau tak silap masa tu wan kata semalam kot. Wan kata makndak telefon wan kata dia tak tahan sakit sangat, badan rasa panas lepas dia buat rawatan radioterapi. So, wan kata balikla..apa-apa mak ada kat sini. Then, pakndak hantar makndak balik kampung but he went back to KL because esok tu dia ada seminar.

Makndak nampak sangat tak larat tapi dia masih boleh jalan nak pergi toilet dan lain-lain. Siap telefon kat k.yong (sepupu) mintak tolong belikan ikan nak masak malam tu.

Macam biasalah, kalau datang rumah wan saya akan tolong sapu rumah...jadi sebelum balik tu...saya sapu satu rumah wan..dari ruang depan, bilik, ruang tengah, dapur sampailah ke beranda luar. Bila dah dekat maghrib, saya mak dan abah dah nak balikla (rumah wan-rumah kteorang 20minit je..so memang selalu balik hari je..huhu) lagipun saya tak habis packing lagi. Esok pagi-pagi dah nak gerak.

Masa salam makndak, rasa macam sayu sangat and i can't bear to look at her..saya selalu larikan mata dari tengok makndak sebab ntahla, rasa sayu tengok dia dan keadaan dia yang macam dah tak larat sangat dan pelukan itu terasa sangat berat untuk dilepaskan sambil dia berpesan kat saya. Lepas salam semua orang kami balik rumah.

Esoknya, Jumaat (14/2/14). Pagi tu dah nak gerak ke KL...tapi tak tahu macam-macam hal pulak nak settle kat rumah, jadi lambat juga keluar dari rumah. Lepas tu pergi sarapan dulu kat kedai depan (actully mak tak buat sarapan sebab nak keluar cepat kununnya..last2 lambat gak..huhu). Lepas sarapan tu, masa nak gerak dari kedai tu...dari dalam kereta mak nampak kereta ayahlang (paksedara, adik mak) menghala ke rumah wan which is opposite direction kteorang nak ke KL. Hari jumaat memang ayahlang biasanya pergi rumah wan. Lepas tu, abah kata tak isi minyak lagi...hmmm..lambat lagilah jawabnya sebab nak kena pergi station minyak dulu...

Masa kat station minyak, mak dapat call dari ayahlang kata makndak dah nazak. Saya kata kat abah, takpalah pusing balik pergi tengok makndak. Lagipun esok flight petang.

Gerak pagi-pagi esok sempat lagi. Akhirnya, abah pun bawak kereta 120km/j (ok, ini exaggerate)...pergi rumah wan. Its almost 5mins to reach rumah wan...dapat call dari ayahlang, makndak dah tak ada. Allahu Allah. Its 11.30am. Its Jum'ah mubaraka. SubhanAllah!

Serius, macam tak percaya. Semalam memang makndak baik-baik saja. I'm the 1st one to recite yassin beside her.... juga dengan blause unggu kesayangan saya dan jeans itu saya mandikan jenazah beliau. Tolong kafankan juga. It's only at 8pm i got change. Nasib baik dalam luggage ada bawak jubah.

The rest is mystory.

Memang banyak perkara yang nak dikongsi, nak ditulis dan nak diceritakan. 

Allahumma firlaha wa'afiha wa'fuanha. Kembalilah dengan jiwa yang tenang makndak.


******


Since i was here, di BumiTarbiyyah yang seterusnya ini, this is my 2nd lost. The 1st one was my late uncle ayahndak (adik abah, panggilan pun nak sama cam makndak)...but at that time i couldn't get back. Masa tu dekat nak raya haji if i'm not mistaken...tapi kali ni rasa bersyukur juga atas keterlambatan yang Allah hikmahkan...saya dapat sumbangkan sesuatu buat kali terakhir untuk arwah.

Saya rasa tidak keterlaluan jika saya katakan insyaAllah, makndak khusnul khatimah. Biiznillah. Wan pun cakap macam tu.
Dia pergi dalam usianya 42tahun. Sudah berkahwin. Dia sabar dan tabah dengan penyakit yang Allah berikan untuknya. Makndak kahwin agak lambat sebenarnya. Rasanya baru 2 tahun lepas makndak kahwin. Sebelum kahwin malah selepas kahwin, makndak sangat setia berbakti kat wan. Gaji makndak banyak untuk keluarga, anak-anak sedara. Kalau ada makndak, rumah wan berkilat! Makndak sangat pembersih dan pengemas orangnya. Mungkin kerana itu saya rasa Allah sangat mempermudahkan pemergiaannya. Dia pergi dalam keadaan yang bersih, rumah wan yang saya dah sapu semalamnya, jadi orang semua fokus untuk persiapan menguruskan ijazahnya dengan keadaan rumah yang bersih. Keadaan yang makndak suka. Kalau raya, makndak mesti jadi orang yang akan tolong kat dapur. Cuci pinggan bagi habis, baru dia balik. Mungkin kerana itu, tak susah nak memandikan jenazahnya. Tak ada najis, tak ada bau busuk. Rambut yang dah tak ada, suatu nikmat dia bertemu tuhannya, mudah urusan mandi jenazahnya. Urusan jenazah beliau selesai lepas asar Jumaat haritu juga.

Orang baik, tiadanya kita terasa. Begitulah kami setelah makndak pergi. Saya selalu doakan agar orang-orang yang terkesan dengan sangat kehilangan makndak khususnya wan, pakndak dan cue akan diberikan kekuatan hati oleh Allah SWT. Laluilah hidup tanpa makndak dengan sebaiknya. InsyaAllah, kita bertemu di syurga. :)

Sehingga kini, saya sering terfikir...bersediakah saya andai sekarang ajalnya saya? Adakah saya akan dijemput Allah dalam keadaan yang baik seperti makndak? Adakah amal-amal selama ini cukup untuk membantu? Wallahu'alam...dan Allah yang lebih tahu. 

Cukuplah Allah sebagai kekasih,
Cukuplah Al-quran sebagai penghibur,
Cukuplah MATI sebagai pengingat!


I would leave you all with this question mark so that we can think about it together. 


Bersediakah kita?
 

___________
p/s: Husnul Khatimah= Kesudahan yang baik

 


(:alangkah indahnya hidup ini>>>... Husnul khatimah untukku!! :)




 ~~JagaDiriHiasiPeribadimuDenganAkhlakMulia~~
...wallahu'alam..
-MES,4:59pm, Rabu,29-Oktober-2014,5 Muharram 1436 H-

No comments:

Post a Comment