...Words From God~O Allah, The Lord~...

"Closer and closer to mankind comes their Reckoning: yet they heed not and they turn away."

"Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya.." (Al-Anbiyaa':1)

AWAS! Anda berada di zon::Alangkah Indahnya Hidup Ini::

::SELAMAT DATANG:::WELCOME:::

Salam sejahtera, salam singgah, salam melawat, salam menjengok, dan semua salamlah saya ucapan kepada pengunjung rumah saya ni teratak; Alangkah Indahnya Hidup Ini...

Saya sangat berbesar hati sekiranya anda dapat meluangkan masa untuk membaca perkongsian saya di dalam blog ini. Saya juga mengalu-alukan anda untuk 'copy' atau ambil apa sahaja yang ada di teratak saya ini yang memberi manfaat kepada anda. Namun saya mengharapkan jasa baik anda untuk melampirkan link 'Alangkah Indahnya Hidup Ini' sebagai rujukannya. Ini kerana sebarang artikel yang saya hasilkan sendiri pasti menjadi tanggungjawab saya kepada ALLAH. ^_^

~Moga ' Alangkah Indahnya Hidup Ini' sentiasa menjadi inspirasi anda~
~Moga segala kandungannya dapat memberi manfaat kepada semua~
~Moga dengan 'Alangkah Indahnya Hidup Ini' menjadikan kita sama-sama beroleh rahmat dan hidayah Allah S.W.T..aminnn~

Sekian Terima Kasih.

Saturday, December 26, 2009

Ada apa dengan NUR KASIH???



بسم الله الرحمن الرحيم


NUR KASIH???

Lagu kumpulan in-team tu ke??


Owh tidakkk....


 

masa cerita ni ditayangkn kt tv3 hari tu mmg mendapat rating yg luar biasa...smpai kalah rating buletin utama..bahkan marathon siaran ulangannya pun masih ramai yg menonton..


secara peribadinya mmg saya adalah salah seorg antara berjuta rakyat msia yg mengikuti cerita tu..


so..ada apa sebenarnya dengan nur kasih ni???


saye nk bawak anda lihat cerita nur kasih ni dari beberapa persektif yg berbeza...


terlebih dahulu saye nk ucapan tahniahla kpd Kabir Bakhtiar (KB) dan produksi die...ditengah2 keghairahan producer filem hari ni menghasilkn filem dan drama yg berunsurkn keuntungn tnpa memikirkn kualiti... Kabir dtg dgn idea yg laen dr kebiasaan pembikin filem dan drama. rasanye ke'professional'an Kabir dlm mengendalikn setiap babak mmg tidak dpt dinafikan lagi..walaupn saye bknnye pengkrtik filem apatah lagi yg arif ttg filem dan drama, bg saya cara Kabir merakamkn setiap babak@scene tu mmg sgt mengagumkn..he's impressive..*two-thumbs-up*


ok then...jom kite mskkn nur kasih dalam dimensi kehidupan kite!!


actually cerita seperti nur kasih adalah sebuah cerita yg menyampaikn isi yg sgt berat kerana dr episode pertamanya sgt2 bahkn mnjadi tunjang tema drama ini, adalah tema keagamaan..persoalan yg dibwanya juga adalah persolaan2 keislaman..contohnya soal jodoh, poligami, taubat, aurat dll.(wah da mcm A. Samad Said pulak..ihhih..)


~~walaubagaimana pun KB telah membuktikn bhwa cerita2 keislaman seperti ni sgt2 memberi impak dan lebih diterima masyarakat...mcm juga smbutan masyarkt terhadp cerita Syurga Cinta kn...malangnnya ramai producer hari ini lebih mmikirkn keuntungan dgn memanipulasikn pelakon wanita(khususnya) utk melariskn filem mereka..sebaliknya tiada yg berani nk buat filem mcm fikir Syukur21, yg boleh didik masyarakat utk jadi masyarakat yg lebih baik....yg boleh membantu anjakan paradigma masyarakt...yg bawa kesedaran, dan membuatkn masyarakat berfikir..malah baru2 ade yg menghasilkn filem Jalan*.. daripada tajuknya pun sdh melambangkn keruntuhan akhlak n moral.. sebelum ini pun filem spt impak mksima, rempit semua tidak mendidik mesyarakat..kononnya mahu memberi pengajaran pda masyakat dan anak2 muda tp kate2 yg mcm ni sbenrnya hanya sekadar escapisma utk menutup kebejatan akhlak yg sarat didalm filem tersebut..astaghfirullah.

""Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.(6:116)


sebenarnya nur kasih ni sgt berkait rapat dgn kehidupn kita...Jom kite buat analisis dan tgk hikmah dr Nur Kasih~~

sedikit drpd sedutan ceritanya: Adam dijodohkn oleh Ustaz Hassan dgn Nur Amina yg sebenrnya Aidil terlebih dahulu berhasrat hendak meminng Nur. Walaupn sudh berada dm keluarga Adam yg semmgnya mmpunyai hubngn baik dgn keluarga Nur, Nur tetap membatasikn auratnya dgn Aidil(abg iparnya)..Adam dan Nur dijodohkn oleh Ustaz Hassan dgn harapan Nur dpt membimbing Adam akn tetapi yg terjadi adalah sebaliknya...Adam tidak dapat menerima Nur dan tetap sombong dgn dirinya. Adam kembali ke Australia, dgn masih perangai buruknya (minum arak, xjaga batas pergaulan, xsolat dll) dan kemudian berkahwin dgn Katrina. selpas bbrpa thn disebbkn kemlangn yg membunuh kandungn Katrina, barulah Adam mula sedar dan bertaubat...




Hikmahnya: inilah perangai2 manusia yg sebenarnya Allah telah dulu ceritakn dlm Alquran...




Pertama:Aidil menerima dgn hati yg terbuka apabila ayahnya menjodohkn pilihn hatinya buat Adam

...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (2:216)

Ke-2: Nur tetap menjaga auratnya dgn abg ipar sendiri... 

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (24:31)
p/s:~~dlm ayt nie..xde kn Allah kate bole menmpakkn aurat pd abg ipar~~


Ke-3:Adam kembali ke Australia, dgn masih perangai buruknya (minum arak, xjaga batas pergaulan, xsolat dll)  

Dengan yang demikian, adakah orang-orang (yang beriman dan taat) yang keadaannya sentiasa berdasarkan bukti yang nyata dari Tuhannya: Sama seperti orang-orang (yang ingkar derhaka) yang telah diperhiaskan kepadanya (oleh Syaitan) akan kejahatan amalnya (sehingga dipandangnya baik) dan yang telah menurut hawa nafsunya? (Sudah tentu tidak sama)! (47:14) 

(Bukan demikian), yang benar, barang siapa berbuat dosa dan ia telah diliputi oleh dosanya, mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.(2:81)



Ke-4:Adam bertaubat bkn kerana bimbgn Nur Amina..

Dan tidak ada gunanya nasihatku kepada kamu, jika aku hendak menasihati kamu, kalau Allah hendak menyesatkan kamu (kerana kamu tetap berdegil); Dialah Tuhan kamu dan kepadaNya kamu akan kembali. (11:34)

Ke-5: Adam bertaubat dan sedar setelah musibah dtg melandanya.. 

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan Taubat Nasuha, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.(66:8)

Ke-6: Akhirnya Adam bertaubat juga...  


Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua) dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya) dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang besar.(4:48) 

Maka sesiapa yang bertaubat sesudah dia melakukan kejahatan (curi) itu dan memperbaiki amal usahanya, sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (5:39)


Adam pulang ke Msia, ingin menebus kembali silapnya, berterus-trg ttg status Katrina pd Nur. Nur membawa diri ke Jeddah. Katrina pn tinggalkn Adam jugak. Adam pn terus berdoa supaya Nur akn terima dia semula.




Ke-7: Adam berpoligami 

Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): Dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.(4:3)



Ke-8:Adam terus berdoa dan tidak berputus harap supya Nur terima dia kembali.. 

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.(2:186)


Ke-9: Nur dan Katrina meninggalkn Adam dan barulah Adam memuhasabah dirinya kembali.. 

Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu. Dan kamu tidak akan dapat melemahkan kuasa Allah (daripada menimpakan kamu dengan bala bencana, walaupun kamu melarikan diri di mana sahaja) di muka bumi (atau di langit) dan kamu juga tidak akan beroleh sesiapapun yang lain dari Allah. - sebagai pelindung atau pemberi pertolongan. (42:30-31)


Aidil bertemu Aliya semasa menunaikn umrah. Sekembalinya ke Msia Aidil masih berhbung dgn Aliya kerana membantu kerja yayasan umi Aliya (Datin Mona). Walid Aliya merisik Aidil untuk anak tunggalnya itu. Aidil dan Aliya pun berkahwin..




Ke-10: Walid Aliya merisikn Aidil untuk anknya...(xsalah sebelah perempuan yg mula dlu..tp knelah caranya kn....lagipn lelaki soleh biasanya mmg pemalu...hihii(^^,)

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. (24:26)


Macm2la konflik yg berlaku lagi in between ini...tmbah2 pulak si Sarah  yg jadi gunting dlm lipatan tu...nk melagakn Nur dan Aliya...astaghfirullah..




Ke-11: Sarah yg suka me'laga-laga'kn Nur dan Aliya... 

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (49:6) 

"Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah." Riwayat Bukhari dan Muslim)


Lagi...katrina kembali semasa majlis perkahwinn Aidil. dan menceritakn perubahannya slps meninggalkn Adam dlu... perubahan katrina yg mula beajar agama di sebuah pasentran di Indonesia. Dia kembali mntaati Allah dgn bersolat dan belajar Al-quran.




Ke-12: perubahan katrina~~~  

Dan mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat kepadaNya. Sesungguhnya Tuhanku Maha Mengasihani, lagi Maha Pengasih.(11:90) 

Hendaklah kamu (wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu) sentiasa rujuk kembali kepada Allah (dengan mengerjakan amal-amal bakti) serta bertakwalah kamu kepadaNya; dan kerjakanlah sembahyang dengan betul sempurna dan janganlah kamu menjadi dari mana-mana golongan orang musyrik. (30:31) 


Katrina yang menderita cancer hati...akhirnya pergi juga mngadap Penciptanya... dipendekkn cerita...Adam pergi outstation kt India dan terpergkp dlm serangn pengganas..di dlm kekusutan ni lah Sarah dgn perangai buruknya tu terbongkar apabila Aliya berterus-trg dgn Aidil.. tetapi Aidil, Aliya dan Nur ttp memaafknnya. Nur pulak masih xputus harapn yg Adam masih hidup dan terus berdoa kpd Allah s.w.t...Akhirnya Adam kembali semula setelah lebih kurang setahn kemudian..Sarah pula ditimpa kemalangan...~~~




Ke-13: kematian Katrina... 

" Tiap-tiap diri akan merasai mati dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan." (21:35)


Ke-14:terbongkarnya perangai buruk Sarah.. 

Dan katakanlah:” telah datang kebenaran, dan hilang lenyaplah kebatilan; Sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap (17:81)


Ke-15 : Aidil, Aliya dan Nur Maafkn Sarah... 

Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan si penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.(2:263)


Ke-16:harapan dan keyakinn Nur yg berdoa pd Allah.. 

Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar) dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (64:11)


Ke-17:Sarah yg ditimpa kecelakaan.. 

(Lalu dikatakan kepada mereka setelah ditimpakan dengan azab seksa): Balasan buruk yang demikian ini disebabkan kamu dahulu bersukaria di muka bumi dengan cara yang salah (pada hukum Tuhan) dan disebabkan kamu bersenang lenang dan bermegah-megah dengan berleluasa (dalam maksiat).(40:75)
 p/s:~~tapi nasib baik Allah da bls ats dunia~~~



*end of story*

actually saye pn da xbape nk ingt sgt kronologi cerita nur kasih ini..yg baik itu dtg dari Allah s.w.t dan yg xbrape nk baik tu adalah ats kelemahan diri saye sendiri.. semoga dpt kite kongi bersama manfaat daripada cerita nur kasih ini~~


qoute yg paling saye ingt dr cerita ni...kata2 Adam pd katrina masa naek teksi nk blk msia lps die da insaf (yg lebeh kurang mcm nilah bunyinya): 

"Bukannya hipokrit, tapi tak salahkan kalau kita cuba jadi yang lebih baik..."


~~renung2kn dan selamat beramal~~
...wallahu'alam...






9 comments:

  1. tira,suke entry ni. bagus. tp pnjg st~ haha..yg last2 tu aku bace tajuk je..penat dah.hehe

    ReplyDelete
  2. juju...xpe..arini penat..esok2 mest xpenat..
    wktu boring2 rajin2 n cubela bce full..ehhehee~~byk mnfaat bole dpt..(^__^)
    nwy bce tjk pun ok da tu dr xbce lgsg sbb pnjg sgt kn...pyscologi~~~

    ReplyDelete
  3. salam...
    yang ketujuh tu,kenapa tidak highlight yg atas skit tu?kan cantik kalau highlight dari permulaan ayat tu :)

    ReplyDelete
  4. wassalam..Al-mohasha..
    bole je nk highligt dr ayt yg awal tu...tp ayt yg dihighlight kn tu adelah utk yg bersesuaian dgn keadaan yg dinyatakn dlm nur kasih...

    p/s:adekah en.al-mohasha berminat dgn mskd yg yg diawal tu???..hiihi:)

    ReplyDelete
  5. nice entry kak...
    satu bnde lg sy nk tambah...
    perhatikn watak adam yg meskipun die benci dgn ayahnya.. tp dr kecik smpai beso die ttp taat meskipun rasa kasih & syg kpd bapanya sukar dipujuk.. Islam tdk memaksa kta utk syg akan ibu bapa kita krn kasih syg adalah subjektif & sukar dipupuk dlm diri kte.. lbih2 lg kalau seseorg itu dbesarkn dlm keadaan didera oleh ayahnya.. mestilah sukar utk rasa syg itu dipupuk dlm jiwa.. tp Islam mewajibkn kita utk taat kpd ibu bapa meski jht @ kufur mana skalipun mereka asalkn msih dlm linkungan syariah..

    jd mungkin disbbkn keberkatan mtaati ayahnya inilah yg mnyebabkn adam mudah utk dibuka pintu hatinya..

    rujuk surah luqman ayat 14,15 & 16..

    ReplyDelete
  6. sorry for d late response..aat @ paat!
    Alhamdulillah..nice jugak komen farhat kat atas ni...
    mmg bole masukkn sekali..xterfikir plka akak mase taip entry ni..;)
    tq for d concern..^__^

    ReplyDelete