...Words From God~O Allah, The Lord~...

"Closer and closer to mankind comes their Reckoning: yet they heed not and they turn away."

"Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya.." (Al-Anbiyaa':1)

AWAS! Anda berada di zon::Alangkah Indahnya Hidup Ini::

::SELAMAT DATANG:::WELCOME:::

Salam sejahtera, salam singgah, salam melawat, salam menjengok, dan semua salamlah saya ucapan kepada pengunjung rumah saya ni teratak; Alangkah Indahnya Hidup Ini...

Saya sangat berbesar hati sekiranya anda dapat meluangkan masa untuk membaca perkongsian saya di dalam blog ini. Saya juga mengalu-alukan anda untuk 'copy' atau ambil apa sahaja yang ada di teratak saya ini yang memberi manfaat kepada anda. Namun saya mengharapkan jasa baik anda untuk melampirkan link 'Alangkah Indahnya Hidup Ini' sebagai rujukannya. Ini kerana sebarang artikel yang saya hasilkan sendiri pasti menjadi tanggungjawab saya kepada ALLAH. ^_^

~Moga ' Alangkah Indahnya Hidup Ini' sentiasa menjadi inspirasi anda~
~Moga segala kandungannya dapat memberi manfaat kepada semua~
~Moga dengan 'Alangkah Indahnya Hidup Ini' menjadikan kita sama-sama beroleh rahmat dan hidayah Allah S.W.T..aminnn~

Sekian Terima Kasih.

Monday, May 17, 2010

Berjaya & Cemerlang kita yang mcm mane??


بسم الله الرحمن الرحيم


Baru-baru ini...saya dan kawan-kawan berada dalam kehangatan mendapat result...dan sangat gembira kerana 'berduyun-duyun' dapat deanlist...tapi...yang sedihnya...saya tak termasuk pun dalam golongan yang berduyun-duyun itu..frust juga...xpela..sikit lagi nak dapat tu.....cuba untuk sem ni pula, insyaAllah, amin~~;)


"Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorg melainkan (balasan) apa yang diusahakannya..."(53:39)


Dan saya tetap bersyukur Alhamdulillah...walaupun tak dapat deanlist tapi result previous sem tu naik dan CGPA pun maintain 3..Alhamdulillah... dan saya menerima seadanya result ni..kerana telah bermuhasabah diri... (sama macam entry yg ini: Post-mortem ble da dpt result...) usaha masih tak cukup lagi...jadi untuk sem depan kenalah berganda-ganda lagi usaha saya untuk dapatkan yang lebih baik dari result sekarang.. cara menghafal pun harus diperbaiki dan dipertingkatkan lagi.. (al-maklumlah orang macam saya ni tak suka sangat nak menghafal ayat buku tu..somehow kena belajar dari kesilapan..learn from mistake dan tak boleh ulanginya lagi, jadi kenalah ambil pengajaran...remember: orang beriman, tidak melakukan kesilapan yang lama berulang kali~~)

Bila sesuatu perkara berlaku kepada saya...saya lebih suka melihat kepada hikmahnya...jadi saya pun nak ajak anda begitu... berbalik pada result saya ni kan.. katakanlah Allah beri saya rezeki dan dapat deanlist sedangkan saya ni 'tak study sangat' or banyak 'main dan tido aje'...huhu bimbang juga mungkin terbit perasaan yang macam gini: Aku yang tak berapa study pun dapat deanlist...jadi Allah lebih tahu yang terbaik untuk saya maka saya tahu yang usaha saya tu belum cukup kuat lagi untuk menjadi asbab untuk dapat deanlist...

Bila kita kenal Allah dan mengharapkan persandaran hanya padaNya, kita akan menerima segala sesuau yang ditakdirkan untuk kita dengan berlapang dada. orang yang dihatinya bersama Allah... baik ke, buruk ke dia tetap akan bersederhana...

Bila mendapat musibah dan ujian... dia berbaik sangka dengan Allah..tahu itu adalah tarbiyah (didikan) Allah untuknya..untuk menguji sejauh dan setakat mana kesabaran, muhasahabah hambaNya.. dan Bila diberikan kejayaan.. dia bersyukur tetapi tidaklah merasakan kejayaan itu hak miliknya yang mutlak.. jangan kejayaan itu menjadikannya isti'raj (bimbang  nikmat yang dikurniakan Allah, menjadikan kita lalai..)


"Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, dia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah dia (dengan sombongnya): Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku. (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian (adakah dia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu)."(39:49)


Buat saya dan anda yang membaca,


jadilah kita MUSLIM yang belajar BUKAN pelajar MUSLIM! ada beza ke kn??

urmm..banyak bezanya...

pelajar muslim hanya semata-mata kerana dia tengah belajar dan agama dia islam..

tapi kalau MUSLIM yang belajar...belajarnya kerana ALLAH...


  • studynya success...tapi solat still awal waktu, tak dilengah-lengahkn..
  • stay up, stay up jugak...qiyam dilazimi, subuh tak lajak. (i hate myself the most whenever i've stayed up to study but then..my Subuh is almost 7. astaghfirullah! kelemahan yang masih perlu diperbaiki..;'(( Oh Allah, ampuni kelalaian aku yang satu ini..)
  • berkawan..kawan juga..tapi berkawan dia kerana ukhuwah & membwa kebaikan kepada teman..
  • mase mudanya ini dihiasi dengan taubat, bakti, dan akhlak mulia.. (tak sibuk nak 'couple-couple' or such things yang tak berfaedah dan lagho..)
  • sukannya untuk kesihatan, moga dimudahkn ibadah dan menjaga 'dressing code' sukan yg syariat tetapkan..
  • sibuk, sibuk juga dengan assignment, lab report, ulangkaji, dan  nota...tapi masih dapat memberikan hak pada Quran untuk tidak meninggalkannya walaupun sehari..


Ada pro dan kontra nya...


Kalau tak baca quran hari-hari pun, solat ada jugak tinggal, 'dating' pun ada jugak.. dan bila studi sungguh-sungguh pun... memang Allah akan bagi result yang bagus..sebab Allah tu Ar-Rahman.. tapi sayanglah kita, tak dapat Ar-Rahim Allah. yang mana dua sifat Allah yang sangat berkait rapat bahkan permulaan surah juga dengan dua sifat Allah yang agung itu..kalau yang begini..rugilah kita... kita sama aja macam Ah Chong atau Mutu yang dapat result bagus-bagus tu...


Pastu pula yang...solatnya tak tinggal, baca quran hari-hari...tapi bila waktu ambil result, keputusannya takla bagus pun...urmm.. memang Allah nak uji...tapi kita kena muhasabah diri.. solat,quran memang hak Allah.. tapi sunnatullahnya.. nak ilmu, nak pengetahuan kenalah studi juga...solat, baca quran tapi langsung tak study tak bolehla cam gitu kan...ada juga study tapi result still biasa2 aja.... itu maknanya usaha tak cukup kuat lagi...


Maka..


Marilah  muhasabah diri...kita nak kejayaan yang bagaimana...

Berjaya atas slip result, tapi hak Allah fault...(walaupun orang puji itu-ini...)
Sukses dengan hak Allah tapi kat slip result fault juga...(ini tak boleh, fitnah pada Islam nanti)

Yang sebaik-baiknya... JOM kita jaga hak Allah tu yang utama dan jaga juga Sunnatullah yang sepatutnya.. itulah orang yang berjaya... iaitu MUSLIM yang BELAJAR kerana ALLAH!!^__^




(:alangkah indahnya hidup ini>>>bile berbaik sangka dengan Allah s.w.t:)


 ~~JagaDiriHiasiPeribadimuDenganAkhlakMulia~~
...wallahu'alam...

5 comments:

  1. hurm..terasa diri ini semakin jauh. dan hati ini byk dicemari. masih kuatkah iman di dadaku? *berfikir sejenak*

    ReplyDelete
  2. agk terase dgn entry anti kali ini..tp,ana mmg xsgka ana dpt pointer yg bgus utk sem3 ana b4 ni..ana x expect sgt..nk kte stdi..xla stdy sgt..serius..bkn 100% lgi..tp,alhmdllh allah nk bg rzeki..bkn ana nk kte sprt anti kte d ats td..'ak xstdy sgt,tp,rslt dpt bgus'kalo stdy xtau la cmne..huhu"..statemnt sbgitu bg ana,bkn riak dn boleh mgndg takbur..tp,sbg pmbkr smgt utk ana yg xperform 100% ni..utk lbih brusaha lgi..sbb kalo usha lbih sket..insyallh..allah bg lbih..cme tu la.. dua2 kne jga..hbgn ngn allah..n hbgn dgn ilmu kn..ssguhnye..Allah yg maha Mengetahui sgle yg trbaik utk kte..dan Dia jga yg brhak mmberi rzeki utk tiap2 hmbanye..;))

    ReplyDelete
  3. acu@juju: insyaAllah...same2 kita bermuhasabah diri dan berusaha untuk baiknya..besela iman manusia ni menaik da menurun..tp kitelah yang kne sentiasa pantau turun naiknya..insyaAllah dgn usaha mendktkn diri dgn Allah, pasti kite dpt brsihkan hati kite..^__^

    Anonymous: buat pengetahuan anda...maaflah kalo anda terasa dgn ade ayat di dlm entry terbaru ana di blog ni...ssghnya ana tidak menujukan kpd ssiapa melainkan DIRI ANA sendiri..maka janganlah anda terasa degn ayat ana itu..sebaliknya ambilla manfaat darinya dgn same2 kita bermuhasabha diri.

    yang baik itu pasti dari Allah, yg xberapa nk jadi baik itu pasti kelemahn diri ana hambanya yg lemah ini~

    "Aku berlindung dengan Allah terhadap segala kata-kataku....Allah bimbingkanlah aku pada setiap perkataan, perlakuanku..andai tanpa sedarku membuatkan yang disekelilingku terasa hati kerananya.."

    ReplyDelete
  4. salam trah..terkesan jugak dgn post kali ni..huhu..thnks atas peringatan
    xpe la ape2 pun jgn putus asa..
    mngkin Allah nak bagi yang terbaik utk tirah di masa hdapn..smga tirah mndapat kejayaan diiringi redha Allah sentiasa..ameen..

    ReplyDelete
  5. wassalam'alayk..tehah..
    Alhamdulillah..."Demi Masa!Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian;Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.."(103:1-3)

    i like your words la tehah: mngkin Allah nak bagi yang terbaik utk tirah di masa hdapn..smga tirah mndapat kejayaan diiringi redha Allah sentiasa..ameen..
    insyaAllah..aaaaaaaaaminnnn~^__^

    ReplyDelete