...Words From God~O Allah, The Lord~...

"Closer and closer to mankind comes their Reckoning: yet they heed not and they turn away."

"Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya.." (Al-Anbiyaa':1)

AWAS! Anda berada di zon::Alangkah Indahnya Hidup Ini::

::SELAMAT DATANG:::WELCOME:::

Salam sejahtera, salam singgah, salam melawat, salam menjengok, dan semua salamlah saya ucapan kepada pengunjung rumah saya ni teratak; Alangkah Indahnya Hidup Ini...

Saya sangat berbesar hati sekiranya anda dapat meluangkan masa untuk membaca perkongsian saya di dalam blog ini. Saya juga mengalu-alukan anda untuk 'copy' atau ambil apa sahaja yang ada di teratak saya ini yang memberi manfaat kepada anda. Namun saya mengharapkan jasa baik anda untuk melampirkan link 'Alangkah Indahnya Hidup Ini' sebagai rujukannya. Ini kerana sebarang artikel yang saya hasilkan sendiri pasti menjadi tanggungjawab saya kepada ALLAH. ^_^

~Moga ' Alangkah Indahnya Hidup Ini' sentiasa menjadi inspirasi anda~
~Moga segala kandungannya dapat memberi manfaat kepada semua~
~Moga dengan 'Alangkah Indahnya Hidup Ini' menjadikan kita sama-sama beroleh rahmat dan hidayah Allah S.W.T..aminnn~

Sekian Terima Kasih.

Sunday, February 7, 2010

Ada ape dgn KOBANNA???



بسم الله الرحمن الرحيم

KOBANNA?????? ape tu??
tp ni bkn REBANA...bukan juge RIBENA (yg saye suke tu..hihi;D)


KOBANNA yg dimaksudkan adalah....
~~KONVENSYEN PEMIKIRAN HASAN AL-BANNA dalam Melakar Agenda Bangsa~~
yg diadakan...pd 30hb Jan 2010, 8.30pg-5.30ptg..bertempat di Dewan Seri Saujana Universiti Tenaga Nasional (UNITEN)..





Siapa HASSAN AL-BANNA???

-Tau tak Al-Ma'thurat?
-Selalu tak bace?
-Tahu siapa penyusun wirid-wirid yg nabi selalu bace tu?

Urmm....kalo anda pass soalan-soalan di atas, pasti anda tau siapa HASSAN AL-BANNA bkn...tetapi jika anda blum kenal siapa sebenar gerangan yang saye nak perkatakan ni..(yelah smpai org siap buat konvensyen pasal pakcik ni kn..ihihi) mesti dia seorang yg bukn calang-calang kn.kn..kn.. so..bg yg belum tahu dan masih tertanya-tanya siapakan die..kenalah buat homework sikit....yg mane saye da permudahkan....cume perlu klik sini, di sini dan di sini...dan silalah bace...
~~TAK KENAL... MAKA MACAM MANA NAK JADI MACAM HASSAN AL-BANNA????~~

Alhamdulillah dan maha suci Allah...ramai yg dtg hari sabtu tu..penuh satu dewan Uniten tu...*moga Allah satukan hati-hati kita demi menegakkn kalimahNya di Bumi ini*-aminnn..


Pembentangan kertas kerja terbahagi pd 3 sesi....pembentangan kertas kerja pertama seperti yg saye dah mudahkan dan keluarkn point2 penting tu...selamat mengikutinya..ok?!(^___^) 


Kertas kerja 1: "Pemikiran Hassan Al-Banna dan Ideologi Barat: Pertembungn Antara Dua Aliran"
telah dibentangkn oleh Ustaz Haji Mohd Rusdi b. Haji Alias..

Sedikit mengenai Pembentang Kertas kerja 1:

~beliau mendpt pendidkn awal di Kolej Islam Klang, kemudian ke Universiti Al-Azhar (BA Usuluddin-Hadis), dan institut Pengajian Tinggi Hasan Al-Baquri (Dip. Pengajian Islam) 
~Beliau pernah menjadi pengetuan SMI Hira Sh.Alm, Konsultan di Bahtera Consultant Snd. Bhd,  dan Pembimbing Bahasa Arab Al-Quran di pendidikn Al-Furqan sh.Alam..)
~beliau juge dikenali kerana kefasihannya berbhs Arab..
~Dlm bidang dkwah beliau merupakan Ketua Biro Pembangunan Sumber Manusia ISMA.

 ********


Dalam pembentangan ni Ustaz Rusdi telah menerangkan konsep HUMANISME iaitu merupakan kehendak manusia sbg matlamat&pusat kehidupan, ianya juga hasil drpd penolakn yg amat ektrim terhadap agama di Eropah). Konsep inilah  telah dibawa oleh barat yg cuba diterapkan oleh meraka kpd umat Islam pd hari ini. Antara konsep2 lain yg berkaitan dgn konsep humanisma adelah..
  • Globalisasi: masyarakat hanyut dgn kehendak diri tanpa batasan..
  • Hedonisme: suka berhibur
  • Sekularisme: memisahkan manusia dgn agama
  • Islam Liberal: utk bebas mengatakan apa sahaja
  • Pluralisme: yg bertujuan utk persamaan agama
Melalui pemehatian Hassan Al-Banna dlm menganalisa politik semasa yang mana beliau melihat semasa di zamannya lagi, ideologi2 barat ni dianggap sebahagian drpd demokrasi, barat juga meyakinkan mereka akn maju dgn menolak agama, ketika itu  juga institusi ulama juga menjadi terbatas.

Maka kesan daripada penerimaan ideologi2 ini dalam umat Islam menjadikan umat Islam pd hari ini pincang akhlaknya, hilang role-model, mengutamakan kepentingn peribadi lebih drpd kepentingn umum, takut utk berhadapan dgn kenyataan,dan tidak mahu memikul tanggungjawab. 
Bagi mengatasi maslah ini, Hassan Al-Banna mengesa agar diri yang rosak itu perlu dirawat dan berusaha  membetulkn akhlak masyarakat. Bahkan perkara2 yg sama jugalah sedang berlaku dlm masyarakat Islam pada hari ini. 

Model Fikrah Syumul menurut Hassan Al-Banna dlm merangka agenda bangsa:
  • Akidah& ibadah
  • Negara &tanah air
  • Kerajaan &rakyat
  • Akhlak & kekuatan 
  • Rahmat& Keadilan
  • Pengtahuan& undang2
  • Ilmu& Kehakiman
  • Benda& harta
  • Pendapatan& Kekayaan 
  • Jihad&dakwah
  • Tentera &gagasan
Selain itu untuk mengatasi ancaman humanisme dalam menangani masalah pluralisme di Malaysia Iman Hassan Al-Banna menggariskan 3 prinsip utama iaitu:
  1. Yakin dengan kemulian Islam (perjungan utk menegakkan kalimah Islam)
  2. Rasa bangga dengan Islam  
  3. Persandaran hanya pd Allah s.w.t dalam menghadapi pelbagai halangan (Allah akan menolong orang yang menolong agamaNya)
Inilah serba sedikit antara intipati daripada pembentangan oleh Ustaz Rusydi yang saye da simplify daripada banyak-banyak perkataan dari buku kertas kerja tu..ihihihi..;)  Selepas pembentangan pertama ni majlis berehat utk mkn tengah hari dan solat zohur  kemudiannya diteruskan lagi dengan pembentanagn kertas kerja kedua pula...rentetannya saye catatkan di sini...


Kertas kerja 2: "Pandangan Hassan Al-Banna Terhadap Agenda Pembangunan Ummah dan Pelaksanaannya di Malaysia"
telah dibentangkan oleh Ustaz Haji Mohd Hazizi b Hj Abdul Rahman
Sedikit mengenai Pembentang Kertas kerja 2:
~ beliau mendpt pendidkn di maktb Mahmud Alor Setar, Universiti Al-Azhar(BA Syariah Islamiah), Universiti Putra Malaysia (M.A Pembgnn Sumber Manusia)
~kerjaya beliau; content Expert di Impian Teknik Integraton System, Penterjemah bebs, dan sekarg sebgai pegawai eksekutif ISMA.

********

Dalam pembentangan pertama actually utk terangankn kepada kita mengapa perlunya kita mengambil pemikiran Imam Hassan Al-Banna ni dalam membangunkan umat Islam kita pada hari ini dan sebab apa kita tak bole nak ambil acuan barat tu...ok then dlm pembentangan kedua ini adalah lebih fokus kepada cara-cara atau pelaksaan pemikiran Hassan Al-Banna ini dlm masyarakat kita dalam menegakkn dan membangunkan masyarakat Islam..Ustaz Hazizi  menerangkan undang-undang pembaharuan yang Imam Hassan Al-Banna telah gariskn berdasarkan pemerhatiannya terhadap apa yang berlaku pada zamannya..dan undang-undang ini bersifat universal..menjadi agenda bagi semua perubahan dan pembangunan umat di mana-mana pun..undang-undang itu merangkumi aspek:

  1. Ideologi/ falsafah yg melatari perubahan (akidah&falsafah perjuangan perlu menjadi tulang belakang)
  2. Kekuatan jiwa (iaitu kehendak dan semangat yang tinngi untuk menegakkan agama Allah)
  3. Perubahan kendiri (yang mahukan agama Allah disnjung tinggi)
  4. Eleman pemuda (yang mana akan menjadi generasi hadapan yang akan memacu negara, mereka perlu diberikn tarbiyah yang berterusan)
  5. Penyediaan pejuang
  6. Pertembungan yang pasti (dalam meakukan perubahan pastinya ada saingn dengan seruan-seruan lain)
  7. Kerangka pemikiran
Selain daripada undang perubahan tu Imam Hassan Al-Banna juga menerangkan kaedah-kaedah perubahan yang boleh dilakukan utk melakukan perubahan tersebut melalui mereliasasikan misi-misi ini:
  1. melepaskan umat daripda kemelut politik  dan membinanya semula
  2. menyekat arus tamadun kebendaan (ataupun konsep Humanisme itu)
  3. menegakkan sistem Islam yang syumul 
  4. memimpin dunia dan membimbing manusia
jadi..utk mencapai misi-misi ini Imam Hassan Al-Banna menggariskan pula objektif-objektif yg perlu dilakukan terlebih dahulu. Ianya adalah sebagai satu pelan tindakan yg berterusan utk mencapai matlamat kita utk menegakkan Islam to the entire world~~

  • Memperbaiki diri (yg termasuknya 10muwasafat tarbiyah: memiliki tubuh bdn yg kuat, akhlak yg mantap, berpendidikan, mampu berdikari, akidah yg sejahtera, ibadah yg betul, bermujahadah melawan nafsu, menjaga masa, tersusun urusannya, berguna kpd org lain)
  • Pembinaan keluarga muslim (mendidik ahli keluarga dgn syariat dan adab-adab Islam)
  • Membimbing masyarakat (ammar ma'aruf nahi mungkar)
  • Membebaskan tanahair dengan cara mengusir  kuasa asing (bkn Islam) drpd mengusai aspek politik, ekonomi @moral
  • Memulihkan kerajaan supaya benar-benar bercirikan Islam
  • Mewujudkan kembali negara utk umat Islam dan menghidupkan semula sejarah kegemilangan Islam
  • Menjadi pemimpin dunia dengan cara menyebarkan Islam keseluruh pelusuk dunia
  

Selepas itu Ustaz Fauzi pula mengambil alih pentas utk sesi pembantangan terakhir....Ustaz Fauzi ni bole anda temui di blog beliau..hanya perlu klik di sini..

Kertas  Kerja 3: "Menilai Kemelut Politik Tempatan Berdasarkan Maqasid Syarak"
telah dibentangakn oleh Ustaz Muhammad Fauzi b. Asmuni

Sedikit mengenai Pembentang Kertas kerja 2:
~beliau mendpt pendidikn awal di SMAP labu, Universiti Al-Azhar(Syariah Islamiah)
~beliau meupakan eksekutif penerbitan Pustaka Salam, Pengurus Besar Srihira Education Center, dan merupakan Naib presiden II ISMA.

********

Memandangakan kontroversi yg sering melanda di negara kita sejak akhir-akhir ini...topik ini mmg agak 'panas' juga..namun tujuan ISMA membawa tajuk ni bukanlah utk menyebelahi atau menyalahkan mana-mana pihak. Sebaliknya ISMA cuba mengupas pandangan berdasarakan pemikiran Imam Hassan Al-Banna mengenai politik itu sendiri dan cuba untuk melihat aplikasinya dlm masyakarat kita. Kepuakan dan ketaasuban terhadap parti politik masing-masing kekadang malah selalu menjadikan masyarakat kita terlupa bahawa kita sebenarnya perlu bersatu atas nama Islam apabila perkara-perkara yang boleh menggangu-gugat agama kita dicanang-canangkan. Ini kerana maqasid syarak itu sendri tujuan utamanya adalah utk menjaga kepentingan agama. Jadi, pertelagahan sesama umat Islam agama merugikan kita...ini sangatlah wajar diambil perhatian oleh semua masyarakat Islam tanpa mengira status politik masing-masing. Jadi, dalam pembentangan Ustaz Fauzi ini adalah bertujuan untuk membuka mata masyarakat akan kepentingan bersatu atas nama Islam dan mengenepikan agenda masing-masing. Ustaz Fauzi juga ada menyentuh mengenai konsep tahaluf (kerjasama) muslim dan non-muslim.

Rasenye bila membicarakan hal-hal sebegini pasti ada yg 'takut'..xyakin dgn Islam...dpt ke kite maju?...NAMUN usah lupe sejarah telah pun tertulis yang KITA umat Islam MAMPU melakukannya...Lihatlah zamn kegemilangan khulafa' Ar-Rasyidin, Zaman Abbasiyyah, Zaman Umaiyyah, Salahuddin Al-Ayubi, Sultan Muhammad Al-Fateh dan lain-lain. Segalanya telah dibuktikan....kita hanya perlu meniru sejarah itu utk mengembalikan kegemilangan Islam yg telah hilang dek serangan-serangan dan putar belit yg dilakukan oleh golongn bukan Islam..yg menipu kita dengan membutakan mata dan hati kita dgn ideologi mereka supaya kita semakin jauh dari agama ini dan akhirnya hilang kepercayan kepada agama sendiri. Untuk mencapai kegemilangan yang pernah menjadi milik kita umat ISLAM pd suatu masa dulu adalah tidak lain dan tidak bukan...kembali kepada AL-QURAN & SUNNAH RASUL!!!

****** 

Yang akhirnya...inilah RESOLUSI yang telah dibentangkan oleh Tn Hj Aminuddin B.Yahya selaku setiausaha agung ISMA..

  1. Untuk menjayakan agenda Islam: kita perlu membangkitkan sebuah bangsa yang kuat
  2. Pepecahan Melayu Islamis adalah disebabkan kepartian yang melampau 
  3. Pemikiran humanisme yang menyebabkan Melayu hilang identiti & jati diri agama
  4. Modul fikrah Islam syumul Al-Banna: adalah untuk menangkis fahaman & ideologi barat
  5. Mengubah nasib Melayu Islam tidak akan berlaku kalau tidak dijadikan falsafah perjuangan 
  6. Kekuatan jiwa sebagai kekuatan ummah tanpa menidakkan ekonomi dan politik
  7. Sikap terhadap sesuatu isu mesti berpandukan maqasid syariat bukan kuasa politik 
  8. Tahaluf muslim dan non-muslim dibenarkan jika non-muslim bersetuju mematuhi syarat.
Actually ayat-ayat resolusi ini panjang lagi..tp saye da potong ambil point yang penting tu...tp kalau nak tau full sila ke sini ye...
 
p/s: -Alhamdulillah...setelah kali pertama taip xsempat nk autosave...dan terpakse ditaip semula..
       -finally  dpt pun siapkn entry ni...:)
       -entry ni ditujukan khas buat kembar singa penang&manchester..(^^,)
       -dan umumnya utk semua yg melawat blog saye nie!!!!:D
       -ayuh berkerja utk Islam dan matlamatnya adalah ALLAH~~
       -sebarangan kekurangan terhadap pemahaman isi amatlah dikesali sekiranya itu disebabkan entry TuanRumahBlog  ni yang mungkin kurang jelas...Segala yg baik itu hanya dari Allah, yang tak berapa nk jadi baek itu pastinya kelemahan KITE--manusia...

...wallahu'alam...

5 comments:

  1. jazakillah athe..^_^
    i like this entry...moga Allah membalas jasamu..

    jom sahut cabaran KOBANNA..tanamkan agenda kita dlm diri dan masyarakat...huhuhu projek besar tu


    alzyemah

    ReplyDelete
  2. thank you 4 ur concern cik t..akak dh okay..akak doakn semoga kamu istiqomah selalu:)

    ReplyDelete
  3. salam athe!!!....waaa..best2 kobanna..thanks sbb share dlm blog!...semangat2!caiyok2
    -singa manchesterr-

    ReplyDelete
  4. alzyemah: no probs..my pleasure..tp sorila br update...ihiih..:)JOM kite jadi blok2 asas binaan projek besar kite ni...(^__^)

    k.syima:ok..je..aka.take care..nwy thanks pray for me..:)

    singa machester ku: wassalam'alayk rifahh!!
    u're most welcome...JOMsebarkan semangat KOBANNA nie!!;)

    ReplyDelete
  5. salam..jklh for this sharing..

    bukti athirah pegi:)

    ReplyDelete